(10) Poznámka autorky
Připadá mi, že prožít náš milostný vztah ještě jednou, románem, a pak začít flirtovat s někým jiným je, jako bys vystavěl katedrálu, abys hned po jejím vysvěcení podlehnul volání lesů. Kameny a modlitby jsou tvoje, ale myšlenkou celého počinu si nejsem tak jistá, protože já prožila po tvém boku něco jiného. A rozhodně jsi měl daleko do nemocných světců, ke kterým se tak rád přirovnáváš. Nemoc ti působilo leda to, jaká jsem doopravdy, zatímco ses skrze mě dovolával nějakého svého ideálu se zlatou korunkou.
„V každé kapitole tě nalíčím před
zrcadlem obrazovky, upravím tě, abys mohla do světa... jsi moje figurína, moje
loutka, můj maňásek, moje nafukovací panna, která toho sama se sebou má
společného tolik, kolik má milostný román, když se to tak vezme, společného s
láskou.“ (s. 63–64)
Milostný román?! Tvoje dílo je
rituálním zločinem na lásce i na psaní, kterým se mnohohlasně zaklínáš před
nemožností. A nakonec ti nezáleží na ničem jiném než na
Tom-jehož-jméno-nesmíme-vyslovit, z jehož popudů paradoxně odvíjíš svůj dýchavičný
hlas.
Bolestí rozchodů, jak píše někde
Markéta, je neschopnost se s odchodem i proměnit. A bolestí lásky, píšu já, je
odvaha přetrhnout mystickou pupeční šňůru, na které tak lpíš, protože dokud
nepodnikneš tenhle krok („i když se člověk vzdá všeho, stále něco zbývá“),
můžeš napsat kolik chceš milostných románů a dočasně oblažit kolik chceš
krásných žen, ale v podstatě zůstaneš sám, sám se svým Ty, a bude ti tak dobře.
Teď už chápu, proč jsi se mnou
byl...
Jo, a vrať mi občanku.